Om Katolicisme – (31/08/20)

Indholdsfortegnelse:
0:00 Velkomst og introduktion af dagens gæst.
3:15 Forskellen mellem de protestantiske retninger og den Katolske Kirke.
19:18 Synd og kærlighedens væsen.
25:42 Efterlivet.
35:21 Den hellige treenighed og Jomfru Maria.
52:11 Jesu udseende og multikultur.
59:12 Vold og korstog.
1:02:45 Mysterium og den traditionelle latinske messe.
1:21:00 Afslutning.

Medvirkende: Iben Thranholm og Anders Kjær.

Relevante links og materiale:
https://ibenthranholm.dk/
https://udfordringen.dk/2020/08/ribe-goer-mig-pavestolt-over-at-vaere-dansk-katolik/
https://www.tldm.org/sorrows/
https://www.imdb.com/title/tt0335345/?ref_=fn_al_tt_2
https://da.wikipedia.org/wiki/Ligkl%C3%A6det_i_Torino
https://www.digitalphotopix.com/unexplained/the-shroud-of-turin/
https://sanktknudsselskab.com/
https://www.facebook.com/sanktknudsselskab/
https://www.amazon.com/Dialectics-Secularization-Joseph-Cardinal-Ratzinger-ebook/dp/B003UNLAZS
http://www.jesuhjertekirke.dk/
https://www.katolsk.dk/den-katolske-kirke-i-danmark/
http://katolikker.dk/

Download afsnittet her: https://mega.nz/#F!V7R3hCYC!_Nl-dHfWyNU7HI6nAJAgkQ

18 thoughts on “Om Katolicisme – (31/08/20)”

  1. Interessant at protestantiske præster er demokratiske valgte, hvorimod katolske præster er mere aristokratiske.

    Iben Thranholm er i øvrigt en rigtig god fortaler for sin religion, godt interview.

    1. Ja helt sikkert. Det er jo også kardinalerne, der vælger Paven og ikke fx alle medlemmerne af Den Katolske Kirke der stemmer på en kandidat.

      Jeg kan huske, at jeg var i en folkekirke for et par år siden til en begravelse. Da lagde jeg mærke til at præsten havde cowboybukser og gummisko på indenunder sin præstekappe. Så er det altså svært at tage alvorligt, hvis ikke engang præsten gør. Og det er nok en Dansk ting generelt, at tingene ikke behøves gøres så alvorlige og højtidlige. Men derved mister man jo også et aspekt af livet.

      Men ja hun gjorde det godt. Hun er intelligent, og hun mente det, hun sagde. Det er jo altid forfriskende.

  2. Iben T. giver her et sympatisk og veltalt forsvar for den katolske superstitio nova.
    Desværre synes hun helt uvidende om kristendommens buddhistiske og hellenistiske kilder. Hun tror m.a.o. på en frelser, der aldrig har eksieret, et spøgelse. Denne tro på en imaginær jødekonge oppe i skyerne deler Iben T. desværre med sine protestantiske trosfæller. Hvad man tror på er ikke Gud, men sine egne fantasier. Det er som en mand, der ligger og sover, griber i sin egen arm og udbryder: Jeg har fanget en tyv! – Venlig hilsen til Iben T:!

      1. Der er et kendt sted, hvor Sokrates spørger sin ven: Du tror da vel ikke på alle de historier, digterne fortæller om guderne!
        Cicero og mange andre fortjenstfulde mænd skelner mellem to slags teologi: Den mytiske med fortællinger om guderne; og den videnskabelig med geometrisk basis. NT er en samling moralske – ogumoralske – fabler opnygget på et strengt geometrisk grundlag.
        Fint, hvis Nordens Grænse kunne lokke en biskop til at debattere dåb og nadver med den søde papist, Iben T. – Prøv fx Tine L. i Odense – Tine kender mig godt – kun altfor godt
        venlig hilsen CL

        1. Hvad var formålet med at skabe fortællinger om guder med et geometrisk grundlag? Var pointen, at det skulle få folk til at opføre sig på en bestemt måde, efter at de havde hørt disse fortællinger?

          En debat om nadver mellem en katolik og en protestant kunne da bestemt være spændende.

          1. Den med teologiens geometriske grundlad – hellig geometri – må tages senere. Helt afgørende er, at buddhisme, jødedom, kristendom og romersk teologi er bygget op på et og samme geometriske mønster, som så igen synes at svare til himlens stjernekort.
            Det har overasket mig, at Harald Blåtands “ringborge” afspejler samme ældgamle geometri.
            Mere i NJs bog: Jesus har aldrig levet. Udk. 22. okt.

  3. Jeg anser ikke mig selv som fjendtlig mod Norden – slet ikke. Men måske vil Anders K. stille dette spørgsmål til Iben T.?
    Rasmus Rask, som jeg snart skal tale lidt om i Korsør d. 26 d.m. , mente, at kilderne til Nordens relgion var at søge i Indien og Burma. Måske havde den gode mand ret? Kendte Harald Blåtand noget til oldindisk religion?
    vh CL
    vh CL.

    1. Det er da lige præcis det, hun er. Hvis man er med i den offentlige debat, så er man da med til at skabe folks meninger om forskellige emner. Det er jo også derfor, at nogle mennesker bevidst bliver holdt udenfor debatten. Det oplevede hun jo faktisk også selv, da hun trådte udenfor linjen og blev folketingskandidat for SK sidste sommer. Da faldt hammeren hurtigt.

  4. Altså hun er jo ikke særlig smart. Hun er fuldstændig i misforståelsernes vold. Hun snakker og snakker om gud og fanden. Men Odin og Thor har ingen plads i hendes liv.

Skriv et svar til Alexander Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *